Korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia

Korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia

Regularnie podejmowana aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na ogólny stan zdrowia każdego pacjenta. Dodatkowo stanowi świetne narzędzie profilaktyczne w walce z chorobami układu krążeniowo-naczyniowego, znacznie zmniejszając umieralność z przyczyn kardiologicznych.[1] W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, jaki jest wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia oraz podpowiemy, jakie ćwiczenia warto wykonywać.

Czy wysiłek wpływa na pracę serca?

Choroby sercowo-naczyniowe to poważny problem epidemiologiczny, stanowiąc ogromne wyzwanie dla współczesnej medycyny. Jedną z podstawowych kwestii jest opracowanie skutecznych oraz prostych we wdrożeniu metod profilaktycznych, zmniejszających śmiertelność chorób. Jednym z najważniejszych czynników, sprzyjających chorobie miażdżycowej jest brak wystarczającej ilości ruchu w codziennym życiu.[2]

Regularne uprawianie sportu zmniejsza ryzyko otyłości, a w konsekwencji nagromadzenia złego cholesterolu i wystąpieniu nadciśnienia tętniczego. Pozwala przy tym na kompleksową poprawę parametrów gospodarki lipidowej i węglowodanowej, przyczyniając się tym samym do fizjologicznego obniżenia ciśnienia krwi i ogólnej poprawy wydolność.[3]

Jak wysiłek wpływa na pracę serca?

Wpływ aktywności fizycznej na serce można podzielić na bezpośredni oraz pośredni. Przede wszystkim treningi pozwalają na poprawę funkcji śródbłonka naczyń, a ponadto przyczyniają się do profilaktyki nadciśnienia oraz otyłości. Regularne uprawianie sportu pozwala na trwałe obniżenie tętna oraz ciśnienia krwi i polepszenie wydolności fizycznej. Najlepiej zdecydować się na wprowadzenie 4-5 treningów tygodniowo, trwających od 30 do 45 minut, przy zachowaniu 60 – 75% wartości maksymalnej pułapu tlenowego. Warto jednocześnie podkreślić, iż brak ruchu i siedzący tryb życia, nawet dwukrotnie mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia nagłej śmierci oraz schorzeń układu krążenia.[4]

Jakie ćwiczenia wzmacniające serce wybrać?

Korzystny wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia wykorzystywany jest także podczas opracowywania fizjoterapii kardiologicznej dla pacjentów z niewydolnością serca. Jedną z preferowanych form treningowych jest nordic walking, umożliwiający skuteczne zaangażowanie większej ilości partii mięśniowych, niż podczas tradycyjnego spaceru, zmniejszając przy tym obciążenie kręgosłupa i stawów. Ciekawą alternatywą są również ćwiczenia z gumami oporowymi oraz treningi oddechowe i rozciągające.[5]

Zauważyłeś u siebie niepokojące objawy? Chcesz zadbać o stan swojego serca? Umów się na wizytę w poradni kardiologicznej. Doświadczeni specjaliści z naszego Centrum Medycznego CMP pomogą w przeprowadzeniu diagnostyki oraz stworzą optymalny plan leczenia.

 

[1] Teresa Makowiec-Dąbrowska, Wpływ aktywności fizycznej w pracy i życiu codziennym na układ krążenia, Forum Medycyny Rodzinnej, t. 6, nr 3/2012, s. 130.

[2] Małgorzata Sobieszczańska, et. al., Aktywność fizyczna w podstawowej i pierwotnej prewencji choroby sercowo-naczyniowej, Polski Merkuriusz Lekarski, vol. 26, nr 156/2009, s. 660.

[3] Bernadeta Cegła, et. al., Aktywność fizyczna pacjentów z nadciśnieniem tętniczym a jakość ich życia, Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne, nr 1/2012, s. 26-27.

[4] Tadeusz P. Żarski, Alicja Gorący, Aktywność fizyczna w zapobieganiu chorobom układu krążenia (ChUK), Aktywność Fizyczna i Zdrowie, vol. 12, 2017, s. 3-4.

[5] Materiały udostępnione przez Akadmię Pacjenta Kardiologicznego, https://dlapacjenta.ptk.waw.pl/files/pliki_do_pobrania/broszura-edukacyjna-4.pdf?a39565e549 (18.04.2023), s. 11, 15, 17.

-->