Masz dość nadmiernych kilogramów? Zmień styl życia i jakość jedzenia z dietetykiem z Centrum Medycznego CMP

Masz dość nadmiernych kilogramów? Zmień styl życia i jakość jedzenia z dietetykiem z Centrum Medycznego CMP

22 maja – Europejski Dzień Walki z Otyłością:

 od około 40 lat lawinowo tyjemy – wzrasta liczba osób z nadwagą i otyłością. W mediach pojawia się coraz więcej informacji o dotykającym nas problemie, o epidemii zagrażającej życiu.

Aktualnie otyłość jest jednym z największych wyzwań XXI wieku. Europejskie Ankietowe Badanie Zdrowia szacuje, że 36,6% Polaków powyżej 15 roku życia ma nadwagę, a 16,7% otyłość, co łącznie daje wynik 53,3% osób z nadmierną masą ciała.

Wg szacunków WHO, każdego roku Europejczycy tracą łącznie 12 mln lat życia z powodu niepełnosprawności wynikającej z nadwagi.

Główną przyczyną nadmiaru masy ciała jest zaburzenie bilansu energetycznego – przyjmujemy więcej energii, niż wydatkujemy w ciągu dnia. To najprostszy mechanizm, który prowadzi do nadwagi i otyłości, jednak nie należy zapominać o tym, że istnieją również inne, bardziej skomplikowane – przyczyną otyłości mogą być również przyjmowane leki (szczególnie sterydy) lub choroby współistniejące (zaburzenia hormonalne, choroby genetyczne, nowotwory i in.).


Otyłość na przestrzeni wieków – jak dawniej postrzegano osoby otyłe?

Otyłość nie zawsze była postrzegana w sposób negatywny. Dawniej otyłe kobiety były przedstawiane jako symbol obfitości, niedościgniony ideał. Figurki Wenus o pełnych kształtach kojarzyły się z czymś niezwykłym, boskim.

W Średniowieczu otyłość świadczyła o zamożności i statusie, nadmiar tkanki tłuszczowej cieszył się dużym prestiżem. Stoły uginały się od mięs, pasztetów i wina. Z czasem jednak zaczęto obserwować niekorzystne skutki objadania – problemy z poruszaniem, kłopoty z jelitami, ogólne osłabienie.

Sam Hipokrates głosił, że zdrowa dieta przynosi efekty wówczas, gdy jest powiązana ze zdrowym trybem życia, a ludzie szczupli mają mniejszą skłonność do umierania niż otyli.

Już nawet w XV wieku p.n.e. w Egipcie wyróżniano pokarmy, które szkodzą i są niekorzystne dla zdrowia oraz te, które są cenne i mają właściwości lecznicze. Egipcjanie zauważali związek pomiędzy nadmiernym spożyciem pokarmów a występowaniem chorób.


Otyłość a poczucie piękna

Badania pokazują, że osoby otyłe są mniej zadowolone ze swojego wyglądu. Jednak jest to uwarunkowane kulturowo – otyłe Afroamerykanki bardziej akceptują swoje ciało niż otyłe białe kobiety.

Często ludzie ulegają uprzedzeniom i stereotypom, oceniając osoby otyłe jako leniwe i bez motywacji co jest okrutnym i niedopuszczalnym osądem. Osoby otyłe, częściej niż szczupłe doświadczają dyskryminacji i poniżania. Z badań wynika, że kobiety ze znacznym stopniem otyłości mają poczucie nierównego traktowania.


Małe kroki – duże wyniki

Prawdziwym wyzwaniem jest ustalenie sobie małych celów i stopniowe dochodzenie do wymarzonej wagi. Jest to trudne, bo większość z nas jest niecierpliwa – ma być łatwo, szybko i do tego smacznie.

Jeśli chcemy osiągnąć trwały spadek masy ciała, bez efektu jo-jo to trzeba spełnić dwa podstawowe warunki:

  • aby schudnąć trzeba jeść – głodówka nie jest dobrym rozwiązaniem na odchudzenie,
  • odchudzanie musi być procesem i zmianą stylu życia, a nie dietą cud na 3 tygodnie. Szybkie diety nie przyniosą trwałego efektu, a w dodatku są niezdrowe, a niekiedy niebezpieczne.

Na każdym etapie odchudzania powinien towarzyszyć nam ruch – odpowiednio dobrany i dostosowany do indywidualnych możliwości i preferencji.


Jak zacząć odchudzanie

Miesiące wiosenne i letnie to dobry czas na odchudzanie. Jest wówczas mnóstwo świeżych warzyw i owoców, z których można przyrządzić sałatki na wiele różnych sposobów. W ciepłe dni nie musimy zmuszać się do picia wody – organizm sam domaga się większej ilości płynów. Dodatkowo pogoda zachęca do długich spacerów, wypadów na rower, do lasu czy porannej przebieżki.

Zmiany w sposobie odżywiania można zacząć na własną rękę i prawdopodobnie po miesiącu solidnych działań zobaczymy pierwsze efekty – coś więcej niż tylko utratę wody po pierwszym tygodniu diety.

Przed odchudzaniem warto wykonać analizę składu ciała (ilość mięśni, tkanki tłuszczowej i wody), aby później móc obserwować nie tylko spadek masy ciała, ale także zmniejszanie tkanki tłuszczowej, co będzie świetną motywacją do dalszego działania.

Analizę składu ciała można wykonać podczas wizyty u dietetyka, który poza przeprowadzeniem pomiarów będzie monitorował postępy diety.

dietetyk centrum medyczne cmp


Zasady zdrowej diety

Jest wiele sposobów prowadzących do zdrowego stylu życia opartego na zbilansowanej diecie połączonej z aktywnością fizyczną.

Kilka elementów ułatwiających wprowadzenie zdrowej diety:

  • spożywaj dużo warzyw (najlepiej w postaci surowej)
  • jedz owoce (szczególnie jagodowe – mają niewiele kalorii, sporo błonnika i mnóstwo antyoksydanów, które chronią przed chorobami i opóźniają procesy starzenia); Jeśli mowa o owocach i antyoksydantach to przychodzi nam na myśl wino, bo to ono jest źródłem resweratrolu, silnego antyoksydanta – kieliszek wytrawnego czerwonego wina w dobrym towarzystwie – czemu nie 😉
  • pamiętaj o wodzie – może być z dodatkiem mięty, bazylii, plastrów cytryny czy limonki
  • wybieraj pełnoziarniste pieczywo
  • wybieraj zdrowe tłuszcze – najlepiej roślinne (oliwa, awokado, orzechy)
  • zadbaj o jelita – jedz kiszonki lub przyjmuj probiotyki
  • zamień słodycze na suszone owoce i orzechy (nie przesadź z ilością)
  • usuń z diety wysokoprzetworzone produkty: słone i słodkie przekąski, wyroby ciastkarskie, słodkie płatki śniadaniowe, słodzone napoje, parówki, zupki w paczkach, gotowe dania w proszku

Lekkie inspiracje

  • sałatka roślinna: rukola/roszponka, rzodkiewka, pomidorki koktajlowe, papryka, ogórek, orzechy nerkowca, oliwa
  • sałatka z ciecierzycą: pomidorki koktajlowe, sałata lodowa/rzymska/rukola, ciecierzyca, papryka czerwona, kiełki słonecznika, oliwa, ser feta/jajko
  • przekąska: pomidory, oliwki, bagietka z ziarnami (pieczona/grillowana), oliwa z czosnkiem i papryczką chili

mgr Katarzyna Różycka

Dietetyk kliniczny z Centrum Medycznego CMP