11 stycznia – dzień wegetarian

W tym dniu obchodzimy Światowy Dzień Wegetarian. Swoje święto mają wszyscy, którzy z diety świadomie wykluczają  produkty pochodzenia zwierzęcego: mięso czerwone, drób, ryby, owoce morza, jaja, mleko i nabiał.

Dieta oparta o produkty roślinne jest przyjazna dla środowiska oraz może korzystnie wpływać na zdrowie, m.in. poprzez zmniejszenie ryzyka występowania chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2 czy otyłości, jednak warunkiem jest ich prawidłowe zbilansowanie pod kątem wartości energetycznej oraz zawartości składników pokarmowych.

Dla prawidłowego zbilansowania diety wegetariańskiej istotne jest włączenie do jadłospisu pełnoziarnistych produktów zbożowych, nasion roślin strączkowych, orzechów, produktów wzbogaconych w deficytowe składniki (np. napoje roślinne wzbogacane w wapń, witaminę B12 i D), a w niektórych przypadkach zastosowanie preparatów witaminowo – mineralnych.

W przypadku stosowania diety wegańskiej i makrobiotycznej, tu szczególnie u dzieci, konieczne jest monitorowanie stanu zdrowia przez lekarza oraz współpraca z dietetykiem w zakresie odpowiedniego zbilansowania diety.

Zgodnie ze stanowiskiem American Dietetic Association (ADA), starannie zaplanowana i zbilansowana dieta wegetariańska, obejmująca wszystkie jej odmiany, włączając weganizm, jest w stanie dostarczyć wystarczającą ilość niezbędnych składników odżywczych. Taka dieta może przynieść korzyści zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej, wspomagając leczenie i zapobieganie wielu chorobom, takim jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2 czy otyłość. Może również stanowić istotny element prozdrowotnego stylu życia.

W gwarantujemy dostęp do platformy Just be fit, dzięki której możesz skorzystać z indywidualnych porad dietetyka, przygotowania diety pod indywidualne, konkretne oczekiwania.

Masz pytania? Zadzwoń lub zostaw nam swój numer oddzwonimy!