Choroby układu krwionośnego i ich profilaktyka

Choroby układu krwionośnego i ich profilaktyka

Choroby układu krążenia stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów na całym świecie. Śmiertelność wzrasta przy tym wraz z wiekiem i dotyczy najczęściej mężczyzn. Miażdżyca naczyń tętniczych stanowi główne podłoże nieprawidłowości kardiologicznych, prowadząc do choroby niedokrwiennej serca. Wśród głównych przyczyn rozwoju choroby wymienia się przy tym niewłaściwe nawyki żywieniowe, brak ruchu oraz palenie papierosów.[1] W dzisiejszym artykule przeanalizujemy wpływ diety na układ krążenia oraz podpowiemy, na czym polega zapobieganie chorobom układu krążenia.

Choroby układu krwionośnego i ich profilaktyka

W XX wieku znacznie wzrósł poziom zachorowalności na choroby układu krążenia. Wśród głównych przyczyn występowania dolegliwości możemy wymienić czynnik endogenne oraz środowiskowe. Pierwsze z nich mają związek z uwarunkowaniami genetycznymi, drugie natomiast obejmują nieprawidłowe nawyki żywieniowe, siedzący styl życia, stres oraz palenie tytoniu. Profilaktyka obejmuje zatem przede wszystkim modyfikacje wspomnianych nawyków, zwłaszcza w zakresie diety. Pacjenci kardiologiczni powinni zrezygnować z posiłków obfitujących w tłuszcze nasycone oraz cholesterol.[2] Jak powinna wyglądać zatem dieta wzmacniająca naczynia krwionośne?

Dieta na wzmocnienie naczyń krwionośnych

Odpowiedzmy zatem na pytanie, jaka jest najlepsza dieta dla serca i układu krążenia. Pacjenci kardiologiczni inspiracji mogą szukać w zasadach diety śródziemnomorskiej. Ten rodzaj żywienia zakłada m.in. redukcję tłuszczów zwierzęcych na rzecz oliwy z oliwek oraz innych olejów roślinnych. W odpowiednio przygotowanym jadłospisie ilość nasyconych kwasów tłuszczowych nie powinna przekraczać dziennie 12 g, a cholesterolu 200 mg. Co jest dobre na krążenie krwi? Na co dzień warto stawiać na tłuste ryby morskie zarówno w zastępstwie dań mięsnych, jak i dodatków do sałatek oraz kanapek. Jest to najlepsze źródło zdrowych kwasów tłuszczowych Omega-3, które zmniejszają ryzyko wystąpienia epizodu sercowo-naczyniowego.[3]

Co należy jeść, aby zachować zdrowe serce?

Chcesz zadbać o profilaktykę układu naczyniowego? Wybierz warzywa i owoce dobre na serce. W codziennej diecie stawiaj na różnorodność oraz produkty sezonowe. Zimą z powodzeniem możesz zastąpić je bogatymi w składniki odżywcze, witaminy i minerały mrożonkami. Oprócz tego, że zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób, posiadają duże ilości błonnika pokarmowego oraz niewiele kalorii, przez co sprzyjają odchudzaniu. Warto wybierać warzywa oczyszczające żyły, wśród których możemy wymienić m.in. szpinak. Warzywo doskonale sprawdzi się zarówno w roli głównego dania, jak i jednego ze składników zdrowych koktajli. Każdego dnia powinieneś spożywać przynajmniej 400 g warzyw i owoców. Aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki, dodawaj je do każdego dania.[4]

Chcesz zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe oraz zadbać o profilaktykę chorób układu krążenia? Doświadczeni dietetycy oraz kardiolodzy z Centrum Medycznego CMP pomogą Ci kompleksowo zadbać o zdrowie serca i naczyń krwionośnych. Już dziś zapraszamy do kontaktu z naszą placówką.

 

 

[1] Kamil Knyszewski et. al., Wpływ stylu życia współczesnego człowieka na rozwój chorób układu krążenia, https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2016/Nr%202/Bromatologia%202_2016%20s%20107-113.pdf (292.03.2023), s. 107.

[2] Hanna Pudło, Malwina Respondek, Sposób żywienia I nawyki żywieniowe osób ze schorzeniami układu krążenia, Pielęgniarstwo Polskie, vol. 53, nr 3/2014, s. 192.

[3] Aleksandra Cichocka, Dieta pacjentów z chorobą wieńcową, Warszawa, 2013.

[4] Katarzyna Wolnicka, Anna M. Taraszewska, Dieta dla zdrowia serca i układu krążenia, Warszawa, 2022, s. 14-17.

-->