Woda – jaki ma wpływ na organizm i ile powinniśmy jej pić wyjaśnia dietetyk z CMP Piaseczno

Woda – jaki ma wpływ na organizm i ile powinniśmy jej pić wyjaśnia dietetyk z CMP Piaseczno

Światowy Dzień Wody został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku w Rio de Janeiro i od tego czasu co roku obchodzimy to wyjątkowe święto. Wydarzenie ma przypominać, jak wielką rolę odgrywa woda i jak świadomie powinniśmy korzystać z jej zasobów – bez marnotrawienia. Czysta woda jest luksusem, na który nie mogą sobie pozwolić kraje objęte biedą, klęskami żywiołowymi czy pogrążone w konfliktach zbrojnych.

Światowy Dzień Wody to ważny dzień, w którym warto przypomnieć o szacunku do wody, bez której nie jesteśmy w stanie przeżyć.


Dlaczego woda jest ważna dla zdrowia?

Ciało dorosłego człowieka w około 60% składa się właśnie z wody i nawet niewielkie odwodnienie powoduje zaburzenie funkcjonowania organizmu. Woda stanowi bardzo ważną część w każdej komórce ciała. Jest niezbędna do przeprowadzenia podstawowych procesów w organizmie, takich jak transport składników odżywczych, trawienie, ruchomość stawów czy regulacja temperatury ciała.

Nie jesteśmy w stanie magazynować dużej ilości wody, dlatego przy niedostatecznej podaży płynów może dojść do zaburzeń elektrolitowych, problemów z mową i poruszaniem się, ciśnieniem krwi i oddawaniem moczu.


Kto jest szczególnie narażony na odwodnienie?

Wyjątkowo wrażliwe na odwodnienie są niemowlęta, a także osoby starsze, u których odczuwanie pragnienia jest znacznie zmniejszone. Ryzyko odwodnienia jest większe w trakcie choroby, gdy mamy gorączkę lub biegunkę. Utrata wody równej 20% masy ciała jest bezpośrednim zagrożeniem życia.


Woda – czy nadmiar płynów jest niebezpieczny?

Szkodliwy jest również nadmiar płynów, szczególnie tych o niskiej zawartości elektrolitów – może to doprowadzić do nudności, wymiotów, osłabienia, obniżenia ciśnienia krwi, a nawet do drgawek.


Ile powinniśmy pić wody? Jakie jest zapotrzebowanie na płyny?

Woda znajduje się nie tylko w napojach, które spożywamy, ale także warzywach, owocach czy mleku i napojach mlecznych.

Ilość wody jaką powinniśmy wypić w ciągu dnia, zależy od wielu czynników, m.in. od temperatury i wilgotności powietrza, aktywności fizycznej czy składu naszej diety.


Kiedy zapotrzebowanie na płyny wzrasta? Kiedy powinniśmy pić więcej wody?

  • Zarówno podwyższona jak i obniżona temperatura powietrza,
  • obniżona wilgotność otoczenia,
  • duże wysokości (wycieczki górskie),
  • wysoka aktywność fizyczna,
  • wysoka kaloryczność diety,
  • dieta wysokobiałkowa,
  • dieta bogata w błonnik pokarmowy,
  • duże spożycie soli i alkoholu.

Woda- ile płynów powinniśmy wypijać?

  • niemowlęta 0-6 miesięcy ok. 700 ml/dobę
  • niemowlęta 7-11 miesięcy ok. 800 ml/dobę
  • dzieci 1-3 lata ok. 1300 ml/dobę
  • dzieci 4-9 lat 1600-1750 ml/dobę
  • chłopcy 10-18 lat 2100-2500 ml/dobę
  • dziewczynki 10-18 lat 1900-2000 ml/dobę
  • kobiety 2000 ml/dobę
  • mężczyźni 2500 ml/dobę
  • kobiety w ciąży 2300 ml/dobę
  • kobiety karmiące piersią 2700 ml/dobę

Jaką wodę powinny pić niemowlęta i małe dzieci?

Dla niemowląt i małych dzieci najlepsza jest woda źródlana lub niskozmineralizowana, niskosodowa i niskosiarczanowa. Starsze dzieci i dorośli mogą pić wodę z kranu oczyszczoną za pomocą filtrów domowych (podłączonych bezpośrednio do kranu, dzbanków filtrujących, butelek z filtrami). Dzięki filtrom i butelkom wielorazowym przyczynimy się do ograniczenia zużycia plastiku, co będzie dobrym rozwiązaniem dla naszej planety.


mgr Katarzyna Różycka

dietetyk kliniczny w Centrum Medycznym CMP Piaseczno

 

 

Bibliografia

Jarosz M. i wsp. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Państwowy Zakład Higieny, 2020