Stres – jak sobie z nim radzić – psycholog z Centrum Medycznego CMP o przyczynach stresu i sposobach na walkę ze stresem

Stres – jak sobie z nim radzić – psycholog z Centrum Medycznego CMP o przyczynach stresu i sposobach na walkę ze stresem

W 1989 roku Gatchel R.J., Baum A., Krantz D.S.  w swojej pracy „An introduction to health psychology.” opisali stres jako „proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą którego organizm reaguje na zagrożenie”.

Przyczyn stresu może być bardzo wiele, zarówno mogą być to stresory pozytywne, jak np. przeprowadzka do wymarzonego domu/mieszkania, długo wyczekiwany ślub, wymarzone wakacje oraz stresory negatywne: trudne relacje w związku, z przyjaciółmi, problemy w pracy, itd.


Stres ma wpływ na ciało, oddech i umysł

W sytuacjach stresowych nasze ciało reaguje wzrostem napięcia mięśniowego, które zazwyczaj jest krótkie i w miarę szybko wraca do normy. Stres długotrwały jednak może powodować negatywne skutki dla naszego organizmu. Jest przyczyną zaburzeń hormonalnych, tików nerwowych, chorób serca (sama sytuacja stresowana powoduje przyspieszone bicie serca, wzrost ciśnienia).

Dochodzące do nas stresory również zmieniają płynność naszego oddechu, oddech staje się przyspieszony, krótki i płytki. Jeżeli stres utrzymuje się długo możemy znaleźć się w stanie chronicznego stresu co niesie za sobą dużo negatywnych skutków. Często jest powodem niedotlenienia mózgu, problemów ze snem, zaburzeń równowagi emocjonalnej.


Stres wpływa na koncentrację uwagi

Pod wpływem stresu zmianie ulegają również nasze funkcje psychiczne. Często możemy zaobserwować problemy z pamięcią, koncentracją uwagi, wysławianiem się.

Silny i przewlekły stres obniża naszą odporność co może być jedną z przyczyn wielu innych infekcji. Może również nasilać przebieg lub wpływać na nawrót innych chorób takich jak astma czy alergie. Lekarze również zwracają uwagę na to, że stres jest jednym z czynników rozwoju takich chorób przewlekłych jak otyłość, nowotwory, miażdżyca, a także liczne uzależnienia, które często traktowane są przez społeczeństwo jako sposób radzenia sobie ze stresem.


Jak sobie radzić ze stresem?

Aby utrzymać równowagę i obniżyć poziom codziennego stresu warto zadbać przede wszystkim o właściwą dietę, suplementację i aktywność fizyczną. Jednym z najlepszych sposobów zapobiegawczych jest wysoka świadomość emocjonalna i szczerość przed samym sobą.

Nie bójmy się powiedzieć samemu sobie tak potrzebuję pomocy, bo problem powoli mnie przerasta. Bardzo często ludzie wychodzą z założenia, że przyznanie się do trudności to oznaka słabości, próbują sami, często nieumiejętnie, radzić sobie z sytuacjami stresowymi, co wiąże się często z problemami z agresją, problemami z alkoholem czy innymi używkami.

Warto rozpocząć pracę z psychologiem. Dzięki takiej współpracy nauczymy się rozpoznawania i nazywania swoich uczuć i emocji, nauczymy się rozwiązywać problemy i przestaniemy zamiatać je pod dywan.


Treningi relaksacyjne i oddechowe zwalczają stres

Kolejnym sprawdzonym sposobem na radzenie sobie ze stresem są treningi relaksacyjne wraz z ćwiczeniami oddechowymi. Znakomicie sprawdzi się tu trening autogenny Schultza, dzięki któremu wprowadzimy organizm w stan relaksu. Warto również poświęcić kilka minut przed snem na różnego rodzaje ćwiczenia oddechowe.

Ważnym elementem samej walki ze stresem jest przede wszystkim umiejętna diagnoza źródła stresu. Czasem wystarczy wyeliminować źródło stresu by wrócić do spokojnego życia.


mgr Mateusz Kempiński

psycholog w Centrum Medycznym CMP Piaseczno