Otyłość to choroba – dietetyk kliniczny z CMP Piaseczno o otyłości, jej skutkach i diecie

Otyłość to choroba – dietetyk kliniczny z CMP Piaseczno o otyłości, jej skutkach i diecie

Otyłość to problem naszych czasów na skalę epidemii. Coraz częściej możemy przeczytać katastroficzne nagłówki w mediach: „ONZ: otyłość zagraża ludzkości”, „Epidemia otyłości – tłusta apokalipsa nadchodzi”, „WHO: Gruby, grubszy… Europejczyk. Europie grozi katastrofa otyłości”.

Jeśli nic się nie zmieni, to do 2025 roku co 4. osoba na  świecie będzie cierpiała z powodu nadwagi lub otyłości.


Jak i dlaczego warto walczyć z otyłością?

Otyłość to nie tylko jest wygląd zewnętrzny, bo ten może być różny – możemy być puszyści bardziej lub mniej, z lekką bądź większą nadwagą i nie ma prawa nas nikt oceniać czy to jest ładne czy brzydkie.

Jednak musimy powiedzieć sobie szczerze – otyłość jest chorobą stanowiącą bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia. Otyłość została uznana za najgroźniejszą chorobę przewlekłą, która bezpośrednio prowadzi do wielu schorzeń takich jak: cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia, zespół metaboliczny, zaburzenia hormonalne czy niektóre nowotwory.


Jak zmotywować się do odchudzania ?

Pierwszym sygnałem sugerującym, że tych kilogramów jest zbyt dużo, mogą być pojawiające się ograniczenia w wykonywaniu czynności dnia codziennego. Prostym przykładem jest trudność w zakładaniu obuwia, bądź większa męczliwość na spacerach lub problemy w pokonywaniu kilku schodów. Oczywiście nadmierne kilogramy zauważymy także po ubraniach, które kiedyś były dobre, a teraz sukienka się nie dopina lub spodnie są zbyt obcisłe.

Motywacje do odchudzania mogą być różne – niektórych motywuje chęć podobania się w gronie znajomych, innych mobilizuje to, że źle czyją się we własnym ciele – mają gorsze samopoczucie, doświadczają ograniczeń w życiu codziennym.

Zachęcam, aby motywacja w znacznej części wychodziła z naszej inicjatywy, aby ta siła napędowa do odchudzania rodziła się w nas, a nie wynikała z mody czy z oczekiwań, jakie stawia nam środowisko zewnętrzne. Musimy sami chcieć dokonać zmian, a pomocnym partnerem w tym procesie może być specjalista od żywienia.

dietetyk centrum medyczne cmp

Wizyta u dietetyka – ważny element walki z otyłością

Dietetyk i pacjent grają w jednej drużynie – to silny team, który jeśli patrzy w jednym kierunku, może dokonać spektakularnych zmian i osiągać małe sukcesy każdego dnia.

Wizyta u dietetyka to nie tylko mierzenie i ważenie, to rozmowy o trybie życia i sposobie żywienia, o tym co pacjent lubi, a czego nie toleruje. Dieta nie może być czymś trudnym dla pacjenta, powinna być źródłem małych przyjemności i motywacji w dążeniu do wyznaczonego celu.

Nie ma czegoś takiego jak dieta-cud. Bez zmiany stylu życia nie osiągniemy trwałych efektów, a jedynie połowiczny sukces, który często później jest bolesnym rozczarowaniem.


Przepisy – lekkie i smaczne pomysły na posiłki


Lunch w słoiku

Nawet na home office można przygotować sobie smaczny lunch i ułożyć go kolorowymi warstwami w słoiku/pojemniku.

Składniki

  • bób (może być mrożony)
  • tofu marynowane w chilli, sosie sojowym i miodzie lub kawałki kurczaka
  • makaron z ciecierzycy
  • papryka (różne kolory)
  • cukinia

Przygotowanie

  1. W osobnych garnkach gotujemy bób i makaron z ciecierzycy.
  2. Tofu kroimy na niewielkie kostki i marynujemy przez kilka godzin, następnie pieczemy. Jeśli wybierzemy kurczaka – kroimy na niewielkie kawałki, obtaczamy w ziołach i pieczemy w piekarniku.
  3. Paprykę i cukinię kroimy w kostkę, obtaczamy w ziołach, skrapiamy oliwą, pieczemy w piekarniku.
  4. Poszczególnie składniki układamy piętrowo wg własnego uznania.

Pasta z bakłażana

Składniki

  • bakłażany – 2 duże szt.
  • czerwona cebula – 1 sztuka
  • papryka czerwona – 1 sztuka
  • pestki dyni – 1 łyżka
  • kolendra świeża – 1 łyżka liści
  • pasta sezamowa Tahini – 1 łyżka
  • czosnek – 3 ząbki
  • sok z cytryny/limonki – 1 łyżeczka
  • olej rzepakowy do smażenia
  • oliwa z oliwek – 2-3 łyżki
  • czerwona papryka ostra
  • sól

Przygotowanie:

  1. Bakłażany pokroić w paski o średnicy 1 cm, opruszyć solą, odstawić na 30 minut. Po tym czasie odcisnąć wodę.
  2. Cebulę pokroić w piórka, przesmażyć na patelni, po chwili dodać pokrojony czosnek. Smażyć chwilę.
  3. Dodać bakłażany, dusić przez 15 minut.
  4. Pokroić paprykę czerwoną w paski, dodać do już prawie miękkich bakłażanów, dalej smażyć.
  5. Tuż przed końcem dodać kolendrę.
  6. Wszystko odstawić do ostygnięcia.
  7. Dodać pastę sezamową, sok z cytryny, pestki dyni, zblendować. Dodać oliwę w celu uzyskania odpowiedniej konsystencji pasty.

Pasta może, ale musi być idealnie gładka. Dobrze smakuje z kawałkami warzyw czy pestek dyni w środku.


mgr Katarzyna Różycka

dietetyk kliniczny w Centrum Medycznym CMP Piaseczno