Dietetyk radzi – Dieta w trakcie świąt, czyli jak zadbać o swój żołądek i swoje samopoczucie

Dietetyk radzi – Dieta w trakcie świąt, czyli jak zadbać o swój żołądek i swoje samopoczucie

Tradycyjne bożonarodzeniowe potrawy są uwielbiane przez wielu Polaków. Okres świąteczny to czas, kiedy trudno zachować zasady zdrowego odżywiania. Korzenne pierniki przyciągają swoim aromatem i nawet zawodowym trenerom oraz dietetykom trudno jest oprzeć się ich urokowi. Nie trzeba jednak obawiać się, że przez te kulinarne grzeszki nie dostaniemy prezentu od świętego Mikołaja. Najważniejsze jest przecież zachowanie umiaru.

Przez żołądek do mózgu

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istnieją produkty, które oddziałują na nasze samopoczucie oraz ilość wydzielanych endorfin. Warto zatem wprawić się w dobry nastrój przed świętami, przygotowując produkty na bazie siemienia lnianego oraz dyni. Produkty te zawierają lecytynę, cynk oraz zdrowe kwasy tłuszczowe. Składniki stymulują pracę ludzkiego mózgu, dostarczając mu niezbędnej energii. Pestki dyni wykazują również działanie detoksykujące, dzięki czemu wszelkie toksyny zostają wydalone przez organizm.

Przed świętami warto spożywać owoce. Winogrona mają wiele cennych składników, które znacznie zwiększają chłonność umysłu. Owoce te zawierają sporą dawkę glukozy, wspomagającej procesy energetyczne. Ich regularne spożywanie zwiększa odporność na ból oraz niweluje uczucie głodu. Szczegółowe informacje na temat produktów, polepszających samopoczucie uzyskać można od specjalisty do spraw żywienia lub dietetyka. Warto zatem udać się na konsultację i ustalić odpowiedni jadłospis. Osoby, posiadające abonament medyczny, mogą skorzystać z porad dietetyka klinicznego w Centrum Medycznym CMP, który po przeprowadzeniu rzetelnego wywiadu i omówieniu wyników badań, dostosuje plan żywienia do zapotrzebowania organizmu oraz stanu zdrowia danego pacjenta.

Zdrowe ziarna kakaowca

Wiele świątecznych ciast przygotowywanych jest na bazie czekolady. Desery te trzeba jeść z umiarem ze względu na ich dużą kaloryczność. Ziarna kakaowca mają jednak wiele właściwości odżywczych. Czekolada zawiera sporo witamin oraz substancji stymulujących pracę ludzkiego organizmu. Składniki kakaowca wykazują również działanie relaksujące, dlatego po zjedzeniu ciast na bazie ziaren, człowiek odczuwa przyjemne odprężenie. Czekolada intensyfikuje również wydzielanie endorfin.

Nalewki

Alkohole przygotowane na bazie owoców mogą być zdrową alternatywą dla popularnych mocnych trunków. Warto zatem poświęcić trochę wolnego czasu i przygotować domową nalewkę, której właściwości mogą wspomóc funkcjonowanie naszego organizmu. Z alkoholem nie należy jednak przesadzać, bo przecież „dla przyjemności nikt nie pije, tylko jak jest mus”. Boże Narodzenie to właśnie jedna z tego typu okazji. Orzechowa nalewka świetnie oddziałuje na żołądek, wspomagając procesy trawienne. Alkohol obniża również stężenie złego cholesterolu we krwi. Orzechówka usuwa z organizmu wszelkie toksyny oraz bakterie. Może okazać się przydatna przy uciążliwych zatruciach. Nalewka z orzechów włoskich usprawnia również przeprowadzane w organizmie procesy metaboliczne.

Fit triki

Przygotowując potrawy wigilijne, warto skorzystać ze zdrowych odpowiedników poszczególnych produktów. Zamiast kupować gotowy majonez, można przyrządzić własny – na bazie jogurtu naturalnego. Nie wszystkie świąteczne potrawy są niezdrowe. Barszcz czerwony zawiera wiele składników odżywczych. Ryby również uznawane są za jedne z najzdrowszych produktów. Po usmażeniu karpia warto jednak odłożyć go na chwilę na papierowy ręcznik, by pozbyć się nadmiernej ilości oleju. Do grzybów można dodać jogurt typu greckiego, a nie tłustą śmietanę. W czasie świąt należy również zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, kiedy wielu z nas ma okazję odpocząć od codziennych obowiązków i spędzić piękne chwile z bliskimi. Warto jednak pamiętać, by zapewnić odrobinę wytchnienia swojemu organizmowi. Jeśli więc poczujemy, że świąteczne przysmaki zaokrągliły nasze kształty, należy potraktować to jako bodziec do aktywnej, sylwestrowej zabawy. To doskonała motywacja, by w nowy rok wejść tanecznym krokiem.