Daj się wyrolować!

Daj się wyrolować!

Rolowanie to metoda automasażu mięśniowo-powięziowego. Polega na opracowaniu danej okolicy ciała przy użyciu specjalnie dobranego sprzętu – rolki. Rolowanie dotyczy tkanek miękkich, nigdy struktur kostnych. Ważniejsze przeciwskazania do stosowania tej metody to: gorączka, infekcje i świeże rany na skórze, ostre stany zapalne, nowotwory, tętniaki oraz osteoporoza.

Korzyści płynące z wykonywanie rolowania mięśni:

  • zwiększanie elastyczności i mobilności mięśni, poprzez poprawę uwodnienia powięzi
  • zapobieganie kontuzjom i niwelowanie bólu mięśni, dzięki przyśpieszeniu procesu regeneracji
  • w konsekwencji poprawa i zwiększenie zakresów ruchomości stawów
  • stymulowanie proprioceptorów czucia głębokiego
  • poprawa krążenia i przepływu substancji odżywczych.

 

Dobór odpowiedniej rolki do automasażu jest zależny od konkretnej okolicy ciała i oczekiwanych efektów. Różnią się one między sobą twardością oraz kształtem. Twardość rolki wynika z tworzywa z jakiego jest zrobiona, a wybór właściwej odbywa się na podstawie oceny tkanek przez fizjoterapeutę. Kształty i wielkość rollerów są zgodne z ich przeznaczeniem. Większe rolki stosowane są dla dużych grup mięśni, mniejsze – minirollery dla np. mięśni stóp, a te o kształcie piłek do opracowania m.in. mięśni przykręgosłupowych. Różna może być także struktura budowy rolki.  Rollery gładkie służą najczęściej do rozluźnienia i uelastycznienia masowanych tkanek. Działają tonizująco i są stosowane u pacjentów a także u sportowców w ostatniej części treningu. Mocniejsze działanie wykazują rolki karbowane. Posiadają one wypustki, dzięki którym opracowywane są głębsze partie mięśni. Używane są głównie u sportowców ze względu na dużą masę mięśniową tych osób. Rolki karbowane mogą być stosowane nie tylko na zakończenie treningu, ale również podczas rozgrzewki, jako przygotowanie do wysiłku fizycznego.

 

 Metodyka wykonywania i odpowiedni instruktaż fizjoterapeuty jest ważnym elementem terapii. Fizjoterapeuta po przeprowadzonym badaniu i ocenie funkcji mięśni decyduje, które partie ciała najlepiej poddać rolowaniu. Wybiera także odpowiednią do tego rolkę. Rolowanie rozpoczyna się od średniego nacisku części masowanej na wałek. Stopniowo siłę tą można zwiększać, zależnie od progu bólowego danej osoby. Rolowanie powinno przebiegać w wolnym tempie, z dokładnym opracowaniem mięśni i włókien powięzi raz dziennie, wykonując kilkukrotne powtórzenia . Podczas rolowania wskazane jest także zatrzymanie i utrzymanie stałego nacisku w miejscu wyjątkowo tkliwym i wrażliwym. Po krótkiej chwili miejsce to staje się mniej bolesne i pojawia się zmniejszenie uczucia dyskomfortu. Zasady wykonywania rolowania w treningu sportowym różnią się od tych podstawowych. W rozgrzewce należy wykonać tylko kilka powtórzeń, jednak w szybkim tempie, aby pobudzić mięśnie do pracy i uniknąć kontuzji. Po treningu, użycie rollera wspomaga regenerację mikrourazów mięśniowych. Pozwala to na ponowny pełen trening i poprawę wyników sportowych.

Zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby na konsultacje oraz właściwe przygotowanie do korzystania z zalet rolowania do naszych fizjoterapeutów w oddziałach CMP Piaseczno, Puławska oraz CMP Warszawa, Białołęka.

Mgr Karolina Wiaderna – fizjoterapeuta